Az eddigi legnagyobb szelekcióval készül az ötödik 360 Design Budapest

A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) által immár ötödik alkalommal megrendezett 360 Design Budapest kiállítás ezúttal egy nagymúltú budapesti történeti helyszínen várja az érdeklődőket. Az esemény 2024-ben minden eddiginél több alkotó több mint 200 tárgyát jeleníti meg. A 360 Design Budapest 2024. október 15. és 20. között a Budapest Design Week központi kiállításaként valósul meg.

A Red Dot-díjjal elismert, idén ötéves 360 Design Budapest 2024. október 15-20. között kerül megrendezésre. A nemzetközi és hazai alkotók munkáit felsorakoztató nagyszabású designesemény célja a közönség szemléletformálása és szakmai ismereteinek bővítése, amely során a magyar és nemzetközi tárgykultúra magas minőségét és kulturális sokszínűségét 360 fokos megközelítésben tárja a látogatók elé. Egy központi helyszínen valósulnak meg a kapcsolódó események, ahol összpontosul a hazai és nemzetközi tárgykultúra bemutatása. A rendezvény során különböző társművészeti ágak legkiemelkedőbb szereplői járják körül a teret, és ismertetik az alkotások jellegzetességeit, sokszínűségét változatos megközelítésekből.  Az idei év programjai lokális design-események, helyszíni szakmai beszélgetések és exkluzív tárlatvezetések formájában várják a látogatókat. Vitáris Iván és Schoblocher Barbara zeneművészeti megközelítésből, míg Nemes Márton, Tombor Zoltán képzőművészeti fókuszból mutatják be a sokszínű tárlatot. A tárlatvezetők sorához Szamosi Zsófia, színésznő, Keller Adél, tiktokker és még további vendégek csatlakoznak. A Magyar Divat & Design Ügynökség kiemelt figyelmet szentel az edukációra és tudásmegosztásra, ezért ingyenes, élményalapú szakmai tárlatvezetést biztosít a szakképzési és felsőoktatási intézmények, tanulói és oktatói számára. Az Art Market Budapest, az Iparművészeti Múzeum, a Bayer Construct Zrt., valamint az ELLE Decoration belsőépítészeti szaklap a 360 Design Budapest 2024 kiállításának stratégiai partnereiként csatlakoznak az eseményhez.

A korábbi évekhez hasonlóan idén is három kiállítási kategóriában, Brand Product, Collectible Design, valamint Prototípusok és/vagy Digitális tervek jelentkeztek a hazai és nemzetközi feltörekvő alkotók, formatervezők, művészek. Rekordszámú jelentkezés érkezett, amelyből közel 30 fiatal tehetség állíthat ki a 360 Design Budapesten.

A kiállítás nemcsak a hazai és regionális designmárkák, ipar- és képzőművészek közötti együttműködést támogatja, hanem szakmai találkozópontot és platformot biztosít a különböző lokális és nemzetközi kreatívipari szereplők számára, ezzel hozzájárulva a versenyképesség növeléséhez és a kreatív iparági ökoszisztéma fejlődéséhez. A stratégiai célokkal összhangban hazai gyártók is megjelennek az installációs térben. Az idei eseményen ismételten jelen lesznek a nemzetközi szakmai sajtó prominens képviselői, akik egy változatos hospitality túra keretében ismerkedhetnek meg Budapest kiemelkedő kulturális értékeivel, ikonikus helyszíneivel és gasztronómiai különlegességeivel.

Az idei októberi kiállítás különleges otthonra talált a Nyugati Pályaudvar egykori várótermében, amely több száz négyzetméternyi területet biztosít a beérkezett, rekordmennyiségű pályamű kiállítására. A grandiózus helyszín, amely a kelet és nyugat szimbolikus összekapcsolódását jelképezi, ideális platformként szolgál a hazai és nemzetközi designközösség közötti együttműködés és áramlás bemutatására. A lokáció kiválóan illeszkedik az MDDÜ értékmegőrző és értékteremtő stratégiájába: miközben a rekonstrukció alatt álló és felújított terek új funkcióval gazdagodnak, lehetőséget biztosítva a történelmi helyszínek bemutatására és múltjuk ismertetésére.

A Nyugati Pályaudvar 1877-es megnyitása óta Budapest egyik legfontosabb vasúti csomópontjaként tartják számon. Az állomás építése a Nagykörút fejlesztésével párhuzamosan zajlott, így annak egyik meghatározó és emblematikus építményévé vált – az épület egészen születése óta fontos szerepet tölt be Budapest városképében. A létesítmény az Osztrák Államvasutak megrendelésére készült, a tervezési folyamatot Gustave Eiffel cége koordinálta, August de Serres-Wieczffinski építész közreműködésével, az ikonikus vasszerkezet pedig a német származású francia Théophile Seyrig munkáját dicséri. A pályaudvar megjelenésében fel-felbukkannak a francia építészeti stílus jellegzetességei.

Az installáció a helyszín ipari karakterét és rekonstrukcióját hangsúlyozza, kihasználva a tér természetes adottságait, grandiózus léptékeit. A kiállítási tér központi elemeiként elhelyezett hálóval borított építési állványok, installációs felületként funkcionálnak a kiállított tárgyak számára. Az installációs metódus kiválóan összecseng a kurátori koncepcióval, amely idén a magyar iparművészet és design kulturális rétegzettségét hangsúlyozza, kiemelve, hogy ezek a diszciplínák az évszázadok során a nemzeti identitás meghatározó pilléreivé váltak. A 360 Design Budapest rávilágít arra, hogyan formálódnak újjá a szecesszió és az art deco gazdag esztétikai hagyományai a kortárs alkotók munkáiban, miközben a fenntarthatóság kontextusában a körforgásos gazdaság és a hosszú távú, időtálló megoldások kapnak kiemelt szerepet.