Október 3-9. között immár harmadik alkalommal rendezte meg a Magyar Divat & Design Ügynökség a korábbi években is nagy sikert arató 360 Design Budapest kiállítást. Ezúttal a nemzetközi designszcénából több kiemelkedő tervező fogadta el a meghívást, hogy keynote előadóként meséljen a munkájáról az érdeklődőknek. Így Piero Lissoni is, korunk egyik legjelentősebb építésze és formatervezője, aki „1:1 humanista megközelítés” címmel tartott prezentációt korábbi és jelenlegi projektjeiből.
Aki jártas a design világában, már biztosan találkozott Piero Lissoni nevével. A sztár dizájner csapatával korábban olyan világmárkáknak készített különleges alkotásokat, mint az Audi, a B&B Italia vagy a Kartell, az általa tervezett épületekkel pedig találkozhatunk többek között Jeruzsálemben, New Yorkban, Sanghajban – és hamarosan Budapesten is. Október 6-án a Bálna Budapest épületében mindezekből a változatos projektekből kínált ízelítőt a milánói székhelyű építésziroda alapító-vezetője.
Az olasz építész és designer – előadásának címére reflektálva – a politechnikumban töltött tanulmányainak éveit idézte fel, ahol először szembesült azzal, hogy építészként a társszakmákra is kellő rálátással kell rendelkeznie. Kiemelte Vitruvius ókori római építész híres gondolatát, miszerint az adott szakmák képviselőinek nem kell szigorúan valamilyennek lennie, inkább minél több, különböző perspektíván keresztül érdemes szemlélni a világot. Lissoni meggyőződéssel hiszi, hogy a szakmákra kivetített határok az alkotói szabadságot korlátozzák, a humanista szemléletmód nélkül minden túl specifikussá válik.
Alkotói hitvallását a munkájában is kamatoztatja, csapatával 360 fokos megközelítéssel dolgoznak minden projektjükön. A kivitelezés során számos területet érintenek, így néha designer szemléletre, máskor építész vagy mérnöki perspektívára van szükség. Az alkotás Lissoni szerint ebből kifolyólag nem egy magányos tevékenység, a kreatív szakma képviselői rengeteget tudnak tanulni egymástól a közös munka során, mindamellett fontosnak tartja a kulturális tényezők hangsúlyozását is. Példaként említi, amikor a design egy számára teljesen ismeretlen aspektusával ismerkedhetett meg egy indiai kisiparosnak köszönhetően, akivel különleges szőnyegeken dolgoztak együtt.
Az építész kiemelte továbbá a kísérletezés fontosságát és az új perspektívák iránti nyitottságot, mivel a tervpályázatok során kénytelen elrugaszkodni a megszokott megoldásoktól, technológiáktól és szemlélettől. A londoni Museum of Language pályázatának kapcsán például interaktív kristálypaneles megoldásokat javasoltak az épületbe, miközben a technológia segítségével egyfajta futurisztikus bábeli zűrzavart keltettek volna életre. Egy New York-i ötletpályázatra nyolc buborékszerű „biomot” álmodtak meg, ami otthont adna a világ minden tájáról érkező tengeri élőlényeknek. A tolótetővel lefedhető helyszín planetáriumként is működne.
A számos nemzetközi díjjal kitüntetett építésztől előadása végén kérdezni is lehetett, a közönség leginkább Lissoni személyes motivációira volt kíváncsi. A szakember szerint inspirációt bárhol lehet találni, a legfontosabb, hogy az ember mindig nyitott szemmel és lélekkel járjon a világban. A beszélgetés zárásaként azt az üzenetet fogalmazta meg a kreatív szakmák iránt érdeklődők számára, hogy mindegy milyen országból érkeznek, a legfontosabb, hogy szenvedéllyel csinálják azt, amit hivatásuknak választanak.
Az előadás visszanézhető ITT, a Magyar Divat & Design Ügynökség YouTube-csatornáján!