Kiállítók Németh Dávid

Németh Dávid

Németh Dávid absztrakcióba ködösülő formái a pankráció világának látványelemeit idézik meg, maszkok és testek nehezen kivehető csillanásai kerülnek rögzítésre. Az agresszió valódi, a harc csak színház. Az állati ösztönök kirakatba helyezésével felsejlik valami az emberi természet groteszk alaprétegeiből, amire a pszichológia szakszavai túl szűkek. Csak a képzavarok vibráló színű, latex jelmezét lehet akkorára nyújtani, hogy a harcosok felölthessék és ringbe léphessenek. Lényegtelen, hogy a pofonok nem valódiak: az számít, hogy valaki nézni akarja. A lufi szerű képtámaszok mint a fogyasztás mementói feszülnek a képek alatt.

A tárgyról

Galaxy90

Galaxy 90 munkája CATACHRESIS című kiállítás sorozatának darabja. Kevert lenvásznon lévő akril festmény. Alatta a formákat akril alapú gyan­tából készítette. A téma, a katakrézis (a görög κατάχρησις, „visszaélés” szóból), eredetileg szemantikai hibát jelent, bizonyos szavak felcserélését, például mikor travesztiát mondunk tragédia helyett. Latinul abusio, az angol abuse gyökere. Retorikai értelemben a hiányzó fogalmak oda nem illő sza­vakkal való körülírása. A nyelven elkövetett erőszak az ismeretlen kimond­hatóvá tételének érdekében, szükségmegoldás. Irodalmi értelemben a meta­forához hasonló jelenség, furcsa képi beszéd.

(Németh Dávid)
(Németh Dávid)
(Németh Dávid)
(Németh Dávid)